lördag 19 maj 2012

Utan hovar ingen häst...

Är ett ordspråk som jag har fått höra x antal gånger sen jag började med hästar, vi är noga med att hästarna ska ha grejer som passar, att dom verkar och skos efter konstens alla regler.

Men vi själva då? Hur många går inte i skor som är mer snygga än hjälper oss att stödja foten då vi går?
Jag har gått i antal år med riktigt dåliga skor, vi alla minns väl modet med platåskor som kom med Spice Girls? Skateskor, Converse? Höga klackar, foppatofflor, eller älsklingsskorna som faller i bitar sakta men säkert!

I och med att jag började jobba så började jag efter några månader gå till massör, först var det mest nacke och axlar som behövde fixas, men blev mer och mer dålig i kroppen så testade gå till en naprapat för jag hade ju hört att dom var bra och skadar ju inte att testa och massörerna hade ju faktiskt sagt att jag hade några kotor som inte dom kunde lägga rätt med massagen även om jag kan garantera att många av dom massörer jag har haft är otroligt duktiga!

Fixade iallafall till det som behövdes lägga till, sen bytte jag avdelning till en avdelning där det var mer stå och gå, och helt plötsligt så hade jag ont ÖVERALLT, höfter, knän, fotleder, rygg och nacke i den grad att jag gick på smärtstillande och knappt kunde sova.
Så gick till min Naprapat och han konstaterade det jag egentligen redan visste, mina fotleder (och resten av kroppen) är överrörlig och jag har en hög hålfot som gör att foten faller in då jag går och står, han rekommenderade mig att skaffa bra skor med sulor eller som ger stöd, och såg att jag var sned från fötterna till huvudet, konstigt att jag hade så ont? Och att jag kunde låta mig själv bli så sned, minns att jag sa åt han att det kändes som jag gick mer på ena benet än det andra, det kändes helt enkelt mycket längre.

Han fixade det han kunde fixa men jag lydde inte rådet att köpa ordentliga skor och fortsatte gå i mina skateskor och converse och väldigt nötta jobbskor så problemet kom ju tillbaka såklart, tillslut för några veckor sen, eller månader? Så tog jag mig i kragen och gick och frågade dom som jobbade på skoavdelningen på Intersport om vad jag skulle ha, förklarade mitt problem och han tog fram lite olika modeller mestadels löpskor, först dom riktigt billiga, sen dom lite dyrare och något par för många tusenlappar!

Slutade med att jag valde ett par svartblå skor från Asics, dom var väl i mitten av prisklassen, inte det dyraste men absolut inte billigaste, men fick rea så dom egentligen bara blev 100-200 kronor dyrare än dom billigaste! Lika coola som alla mina Converse? Njae, men att från att typ gråta av smärta i fotlederna av att gå typ 5 km till att kunna gå 1,3 mil med enbart lite trötta fötter gör det värt! Direkt jag tog på mig skorna i butiken så kände jag att WOW vilket sjukt stöd, dessutom har Intersport någon deal med att man har en "testperiod" med skorna, det tycker jag är riktigt bra!

Dessutom bad jag min chef om nya jobbskor med sulor, för mina gamla var 1,5-2 år gamla!

Så nu svamlar jag på, men helt ärligt, så har jag kommit till insikt att det är kul att ha snygga skor, har fortfarande mina converse och skateskor ibland vid olika tillfällen, men oftast inte hela dagar längre utan kanske då jag ska gå på stan en dag och det passar bättre till kläderna jag ska ha men ett par ordentliga skor som passar fötterna det är en investering som jag tycker att alla borde göra för helt ärligt, vem vill orsaka förslitningsskador på sig själv i ren fåfänga?

Nej ta hand om din kropp, tänk på att du ska ha den i flera år, även om man inte har problem nu, så kan man få det senare i livet! Nu återstår det att någon skotillverkare lyckas göra bra dämpade stall/ridskor som ger det där viktiga stödet som samtidigt är nog tåliga att klara allt skor får stå ut med i ett stall!

Inga kommentarer: