onsdag 27 juli 2011

Hellre hjälmfrisyr än krossat skallben

Lånad bild från Google
Den gamla vanliga rida med eller utan hjälmdiskussionen verkar ha blivit väldigt stor just nu, och vissa kommer säkert känna sig träffade av inlägget, men nej jag tänker inte bara på er!

Iallafall, jag kan komma på 2 tillfällen under den tiden jag har hållt på med hästar som jag har ridit utan hjälm, ena gången så skyllde jag precis som många andra på "jag känner hästen, hästen är snäll, vi skrittar bara och någon går bredvid" då gick jag alltså i 5:an eller 6:an och konsekvenstänket var väl inte så jäkla bra!

Andra gången var en vinter i 7:an, hoppade upp och hästen krånglade, som i övrigt också var jättesnäll, det slog mig att någonting är fel, och kom på att jag bara hade en mössa på huvudet, jag hoppade av direkt, tror inte ens jag skrittade fram till stalldörren, gick in i stallet och tog på mig hjälmen och fortsatte att rida, visst jag satt kvar hela ridturen och hästen krånglade inget mer vad jag minns, men jag tar hellre dom där extra sekunderna och svettigt hår/hjälmfrisyr framför ett eventuellt krossat skallben.

Tycker att hjälm är precis lika självklart som att jag har bilbälte då jag åker bil, sannolikheten att man ska krocka eller köra av vägen är ju inte stor med tanke på hur många mil man färdas i bil under en livstid, kanske skulle jag överleva en krock även utan bältet, vem vet, men varför chansa?

Vanligaste ursäkterna jag har hört är: Blir snyggare bilder, Var så varmt med hjälm, Hästen är snäll, Jag ramlar inte av, Elitryttarna rider ju med hjälm det är ju faktiskt värre. 

Att några procent av världens ryttare rider utan hjälm på tv, gör det väl inte till en supersmart idé att göra det själv, man kan väl tänka själv och inte bara göra som sina idoler? Dessutom kan jag tycka att en snyggt matchad outfit MED hjälm är mycket snyggare än hjälmlösa bilder, om inte annat så ser det proffsigare ut!

Dessutom så går hjälmindustrin framåt och man jobbar för att fram säkra hjälmar med bra ventilation, är stor skillnad i komfort, vikt och utseende på en gammal jofahjälm och en nyare ventilationshjälm!

Sannolikheten att jag skulle rida utan hjälm är väldigt liten, nu kan man ju ändra åsikter under livet men är det något jag kommer stå fast vid så är det troligast att rida med hjälm, ridning är och kommer alltid vara en farlig sport hur säker man än försöker göra den, det kan alltid hända en olycka även om hästen är en snäll gammal barnponny och ryttaren tävlar i WC i någon av alla discipliner så kan vad som helst hända och jag är tillräckligt rädd om mitt liv och huvud för att försöka skydda det så gott det går och det hoppas jag dom flesta är!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig till hundra % men använder du cykelhjälm?
Stor chans där också att krossa skallbenet!
Jag är dålig på använda cykelhjälm! Fy på mig.
Kram Sanna A

Dressyrteam sa...

fin blogg! :D