onsdag 5 november 2008

Wrong sound

Idag har jag hittat något att störa mig på, jag gillar det nästan för då får jag något att skriva om även om jag egentligen skulle läsa The Wave tills imorgon men som våran favoritartist Amy Lee en gång i tiden sa "Inspiration comes in the middle of the night when you'd be doing homework"

Hur många ggr hittar man inte på t.ex. youtube en låt som man är helt 100 på vilken artist det är men så står det att det är någon HELT annan artist, som egentligen inte har nånting med låten och rösterna är knappt ens lika mer än att det t.ex. framförs av en tjej!

#1
Bitch - Meredith Brooks
Men över halva youtube står det att det är Alanis Morissette som gör den, jag lyssnade på Alanis då jag var liten och gör det fortfarande, och jag minns även då låten Bitch, och det hade väl nästan varit okey, om det vore så att Alanis hade använt sig av Meredith Brooks som artistnamn men dom kommer ju inte ens från samma land!

Taget från Wikipedia:
Meredith Brooks, född 12 juni 1958, är en amerikansk singer/songwriter och gitarrist. Hon är mest känd för hitlåten "Bitch" från 1997, vilken nominerades till en Grammy Award.

Alanis Morissette, född 1 juni 1974 i Ottawa, är en kanadensisk Grammyvinnande sångerska och skådespelerska.
Alanis är huvudsakligen känd för sitt tredje musikalbum, Jagged Little Pill, som såldes i över 30 miljoner exemplar världen över.


Ni ser skillnaden va?

Meredith Brooks - Bitch



Alanis Morissette - Ironic



Ett annat fall av förväxling är låten "Wish you were here" vet egentligen inte vem som gjorde den i början men Blackmore's Night har gjort en underbar cover på den men av någon udda anledning har folk fått för sig att det är Within Temptation som kör den..

Blackmore's Night - Wish You Were Here



Within Temptation - Memories



Ett annat fall av förväxling är låten Angel of Mine som påstås vara med Evanescence och visst stundsvis låter kanske tjejen som sjunger lite som Amy Lee, men nej hon är det inte!

-Is Angel Of Mine an Evanescence Song?
-No. It was never written or played by the band.


Från Evboard postat av Amy Lee:
Originally Posted by Snow White Sunday, August 6, 10:00 PM (MDT)

weird! nope, ive never heard this before. its not me.
peace!
-amy


Det kan eventuellt vara en tjej vid namn Amanda Somerville som ska ha jobbat med vissa intressanta band i tyskland och nederländerna, då vet väl alla ungefär vilka det rör sig om?

Amanda Somerville(?) - Angel Of Mine



Evanescence - Good Enough

Inga kommentarer: