torsdag 12 juni 2008

Falling in fear as the ground comes near..

Det har regnat hela jävla dagen, men jag tror förhoppningsvis det börjar sluta nu så jag kan gå till mamma och gå en liten promenad med Doris!

Gårdagen var skum, hade tråkigt, datorn crapade sig så det gick knappt leka på internet, databeroende, nejdå!
Åkte iallafall in till stan utan egentlig anledning och av ren utråkning så gick jag in på Bokia bara för att ha nått att göra, hittade först en jättefin Chihuahua bok, fick ett SKA ha begär men fortsatte kolla igenom hundavdelningen, och hittade en bok om Rottweiler, stora problem blev det då, vill någongång under mitt liv ha båda raserna! Dom är helt olika, men båda är personliga på sitt sätt! Blir nog att köpa Rottweiler boken vid ett senare tillfälle, köpte Chihuahua boken igår och då jag betalade den så frågade tjejen i kassan direkt om hon skulle slå in den..

Mörkt hår och svarta kläder är tydligen inget typiskt för ett Chihuahua fan, Få se om dom säger nått då jag köper den andra boken, jag säger knappast eftersom Chihuahua är en "Fjollig liten Paris Hilton hund!" (Ja vet att både Chrissan och Stoltz tycker jag skulle ha skrivit "En muterad Dammråtta" men ikke!) medans Rottweiler är "en tuff mördarhund"

Senare åkte jag hem till mamma, först blev jag som vanligt överfallen av en överlycklig liten Engelsk Springer Spaniel (hon hade nog gärna gjort som då hon var riktigt liten och hoppa upp i knät!) hittade mamma i tv-rummet där hon såg på tv, vi diskuterade hundar och livet i övrigt + åt lite godis..

Doris var på sitt värsta påhittiga humör! Direkt jag kommer så hämtar hon av någon underlig anledning en leksak som hon ska köra dragkamp med, tro det eller ej men hon är faktiskt stark, sen så ville hon tydligt hoppa ner i badkaret med Maria, nån badkruka är hon då inte, dessutom slickade hon i sig skum (nej hon är inte smart) senare började vi leka i en såndär tunnel som barn ska krypa igenom, den är skitkul enligt Doris, speciellt om man kombinerar den med leksaker, det slutade med att jag låg i tunneln, och hon också skulle rymmas! Så hon sprang några varv genom tunneln, tillslut så låg jag inne i tunneln och höll i en del av ett rep och Doris utanför med andra delen av repet i munnen! Sen så blev det dragkamp! Som sagt, hon är stark, både mentalt och fysiskt! Vem har sagt att hon skulle ge sig?

Senare testade mamma att ta ner en stor spegel från väggen, och Doris morrade duktigt åt hunden, och hunden såg lika sur ut den! Inte förstod hon att den andra hunden faktiskt var hon! Hundar känner tydligen inte till vad speglar är! Det såg iallafall väldigt kul ut där hon stod och morrade som värsta kamphund!

Chihuahua har jag velat ha i flera år, dom är små, praktiska, inte allt för mkt slit i kopplet och behöver man ha med den på bussen så väger hunden ungefär 2 kg och går att stoppa i en väska anpassad för små hundar, fast å andra sidan så går det inte att göra så mkt med den mer än lydnad och ytterst lite agillity så länge inte det är för höga höjder på hindren o.s.v!
Chihuahuan vill alltid vara nära sin favoritperson och är en vakthund i litet format, den reagerar snabbt på omgivningen vilket den garanterat behöver då den är så liten! Den är i övrigt väldigt tuff och inser inte alltid att den är mindre än andra hundar, och i hundvärlden spelar inte storleken någon större roll, den som käftar ska ha spö!

Positivt: Lätt att ta med, tyr sig till ägaren, kräver inte att du springer en mil i skogen, Frisk!

Negativt: Begränsad användning, större risk att den hamnar i kläm, då den är liten och även gillar att bygga kojor av filtar och kläder!

Fast på senare tid så har jag börjat komma in på att Rottweiler faktiskt verkar vara en trevlig ras! Vad kan man inte göra med den?
Rottweilern är ju en stor och tung ras med mkt styrka men den kräver grymt mkt av ägaren, funkar inte riktigt att ha den i en hundgård om dagarna, släppa ut den så den får göra sina behov på tomten och sen gå in och mysa i soffan, men det är delvis det som gör den intressant, med en Rottweiler finns det näsan inget du INTE kan göra, den är en brukshund och ska aktiveras både psykiskt och fysiskt! Att gå samma promenad slinga varje dag duger inte, visst om det är en lång slinga som gör hunden trött fysiskt, men psykiskt då, det är en ras som måste få tänka! Den vill oxå vara väldit nära sin ledare, den är ju trots allt även en vakthund! 

Positivt: En utmärkt allroundhund som går att använda till allt, Kan följa med bland folk/till stallet utan att bli översprungen, En hund som verkligen vill vara nära!

Negativt: Storleken gör att den inte går att ta med sig överallt, Kräver mkt och kan vara svårt att få hundvakt om det nångång behövs (men i övrigt så ska man inte skaffa hund om någon annan ska ta hand om den hela tiden)

1 kommentar:

Christina sa...

men en chihuahua ÄR en muterad dammråtta